Friday, March 20, 2009

Rindunyee

Aliff..Baa..Thaa



Alhamdulillah agak lame juga ana mencari nasyid ni. Nasyid yang selalu ana & adik-adik pasang bila masuk kereta mase kecik-kecik dulu. Tidak jemu kami mendengarnya, emm..boleh dikatakan lebih 100 kali lah kami mendengarnya..hehe

Akak nak tag adik-adik akak :
Abin
Ebah
Yah
Muhammad

Kelas Bahasa Arab

Syukran kepada ukhti yang mencadangkan agar diadakan kelas bahasa arab. Terisi lagi masa-masa kami di sini selain sibuk menelaah pelajaran. Sambutan kelas yang diadakan seminggu sekali setiap malam selasa amat menggalakkan. Jika pada awalnya hanya satu kelas sahaja dibuka, sekarang telah diadakan dua kelas!! Alhamdulillah.

Tenaga pengajarnya terdiri daripada pelajar-pelajar Malaysia sendiri. Atas dasar kasih & sayang, ukhti-ukhti yang mengajar tidak mengenakan sebarang bayaran, walaupun masa 'study' mereka dicuri. Hanya Allah sajalah yang mampu membalas jasa baik kalian.

Pening...pening...

Semakin bercelaru otak ana setelah mula belajar 'nahu' (tatabahasa) ni. Dari tahu 'fe'el' (kata kerja) mana yang sesuai untuk dipakai terus kadang-kadang tidak keluar langsung perkataannya sebab 'confused'..hehe..Disebabkan ana kenal 'ustazah' yang mengajar, agak kerap jugalah ana kena 'fire' dengannya..hehe

Nasib baik ana tidak hangus terkena 'fire'nya..hehe..sebab awal-awal ana telah sediakan 'fire extinguisher'nya (^_^) hehe..Ustazah bukannya 'fire' apapun cuma dia tanya soalan lebih sikit kepada ana ni. Sayangkan ana la katakan..hehe (^_^) Mujurlah ana 'revise' apa yang ustazah ajarkan..walaupun tergagap-gagap sedikit. Syukran ustazah, sayangkan ustazah juga (^_^)

Kerja rumah ana minggu ini adalah peribahasa arab, selain perlu menambah dan menghafal perbendaharaan kata. Emm..memang betullah belajar bahasa perlu banyak menghafal.

Orang Arab Kecek Kelate




Kagum ana dengan ustaz Muhammad dari mesir ini. Sangat fasih kecek Kelate. Kecek Kelate sokmo (^_^) Ana warganegara Malaysia pun tidak sefasih ustaz ni. Bak kata ustaz Muhammad, "saya suke make budu". Nampaknye lepas ni banyak budu yang ana kena make sebab ana juge nak fasih kecek Kelate (^_^)

Kadang-kadang ana cuba juga untuk bercakap tapi bercampur aduk bunyinya. Almaklumlah ana warganegara Malaysia semua loghat ana masukkan..Hehe..Pernah sekali dengan konfiden dan 'innocence'nya ana kata, "Make konyang-konyang deh". dah bunyinya ala-ala nogori (Negeri Sembilan) gitu. Emm tidak ke konfius orang yang mendengarnya??..hehe..Rupa-rupanya yang sebetulnya,"Make kenye-kenye deh" (^_^)

Memang betul apa yang Ustaz Muhammad katakan, selain kena rajin menghafal, kita kena juga masuk dan bergaul dengan orang-orang yang berkenaan. Jika kita hendak belajar bahasa Jepun, banyakkan bergaul dengan orang Jepun. Kalau kita hendak belajar kecek Kelate, kita berkawe denge ore Kelate pulok. (Harap-harap tidak salah perkataan yang ana gunakan ini..hehe)

Ana ambil contoh paling dekat adik ana sendiri. Memang drastik perubahan pada percakapannya. Selain pandai cakap loghat Terengganu (sebab sekarang adik belajar di Terengganu), pandai juga Nabilah kecek Kelate. Dominannya kecek kelate kerana teman sebilik dan sekelas kebanyakkannya orang Kelantan.

Ana yang mendengarnya kadang-kadang tercengang juga. Alhamdulillah memang belajar kecek kelate ana dengannya. Bila cakap dengan Nabilah sahaja kecek Kelate. Emak ana pun kagum juga (^_^)

Maaf kepada pembaca-pembaca yang menziarahi blog ana. Kenapa agaknya tiba-tiba ana bercakap pasal kecek Kelate? Tidak berhasrat ke ana untuk belajar longhat lain? Ana minat belajar semua loghat tapi disebabkan ana terjumpa video ni di You Tube terus terpanggil untuk ana tuliskan 'post' tentang kecek Kelate ni (^_^) Minta maaf banyak-banyak ye semua (^_^)

5 comments:

  1. penemuramah: perkataan pertama bahasa melayu awak belajar?

    ust: kecek..maksudnya cakap.

    (kecek sebagai bahasa melayu,hehe..sedangkan itu bahasa kelate)

    bravo ust!!!!!
    hehehe

    ReplyDelete
  2. kagum!!! dahla ensem. nk berkenalan boleh?.. gurau je.. ;D

    ReplyDelete
  3. hehe..Farah nak berkenalan ke..hehehe..kt x kenal la~

    ReplyDelete
  4. heheheh... macam ade makne je tuh! haha.. ;p akak kecek baek2 deh! :P.. pasni leh le cakap dgn die kan kan kan.. kuikuikui.. ;p
    first time ebah bc entri akak, tergelak bosar ebah ni ha...hehehe..

    ReplyDelete

Daisypath Wedding Ticker