Friday, June 5, 2009

Ummi wa Abi, Mak & Abah, Haha to Cici, Materi i Otets

Assalamu'alaikum! (^_^)V

Alhamdulillah hari ni selesai sudah penjualan kuih fasa pertama (^_^)V InsyaAllah esok pula sambung fasa ke-2. Pulut panggang dan kuih buah melaka. Memandangkan barang usrah banyak berbaki, jualan kecil-kecilan ni dapat juga tambah sikit 'income' untuk tabung usrah. Minta maaf ye sahabat-sahabat yang membeli andai banyak yang terkurang.

Emm..sambil menulis post kali ni, mata seperti mengantuk sudah walaupun malam sebelumnya tidur dengan jayanya (^_^) hehe..

Ana minta maaf kerana lewat sambung post tentang siapakah 'ummi'. Hehe..mesti antum tertanya-tanya siapakah gerangannya. Haa..tunggu sehingga ayat terakhir post hari ini...adakah antum dapat meneka siapakah orangnya??


Ummi , Mak , Haha , Materi

Hari ni ana hendak berkisah tentang ummi yang paling ana sayangi dan sentiasa rindui. Ana memanggil ummi dengan panggilan mak dan sekali-sekala jika hendak bermanja tu dengan panggilan 'meme' (^_^) (gelaran ni hanya untuk ana sahaja ye! Hehe..). Alhamdulillah sebagai anak sulung yang telah 24 tahun dibesarkan oleh mak, dari jatuh dan bangun, sihat dan sakit, suka dan duka semuanya dihibur dan dirawat oleh mak (^_^).

Kelembutan, kesabaran dan kasih sayang mak sentiasa membuatkan ana berasa kagum. Terutamanya dalam melayan karenah kami adik beradik. Emak pun rajin memujuk. Kadang-kadang tu dalam sehari 2, 3 orang merajuk. Sabarnya mak ni...

Semasa kecil sememangnya kami adik beradik selalu sakat-menyakat dan keadaan rumah tidak henti dengan usikan-usikan nakal antara kami. Pening kepala mak dibuatnya!

Pernah satu hari, hehe..hendak dijadikan cerita, semasa kami kecil mak berpura-pura pengsan dihadapan kami. Kami adik-beradik apa lagi! Si adik kecil yang masih ber'pampers' lari terkedek-kedek meninggalkan tempat kejadian. Hehe..(tergelak ana teringatkannya, comelnya keadaan waktu itu)..ada yang menggerak-gerakkan mak, ada yang memanggil-manggil, "Mak! Mak!".

Tiba-tiba mak tersenyum, rupa-rupanya mak hendak menghentikan usikan-usikan antara kami adik-beradik. Mana tidaknya riuh rendah rumah dibuatnya. Emak pun tidak menang tangan melayan kami. Minta maaf mak!

Mak juga seorang yang romantik dan kelakar. Kadang-kadang perkara yang tidak lawak pun boleh membuatkan kami ketawa dengan tawa mak (^_^). Muhammad, adik bongsu ana sahaja yang mempunyai tawa sebegitu. Waktu petang, mak telah setia menunggu abah pulang. "Mak tengah tunggu 'darling' mak balik (^_^)," kata mak, jika ana menelefon di waktu petang.

Terima kasih mak! Akak selalu sayang dan rindukan mak! (^_^). I'm speechless! Mom, your kindness, patient and sacrifices are too beautiful to be put in words. Love you (^_^)!!

Abi , Abah , Cici , Otets

Haa.. sekarang tiba giliran abi pula (^_^). Anak-anak memanggil abah. Jika ada adam tidak lengkap jika tiada hawa. Jadinya sikap mak dan abah sememangnya saling melengkapi (^_^). Jika kualiti diri ini dilihat dalam sikap mak, kualiti diri yang lain pula dilihat dalam sikap abah (^_^)

Abah, walaupun nampak luarannya tegas tapi sangat cool di dalam (^_^) Walaupun romantiknya sukar dipamirkan di hadapan anak-anak tapi melayan emak bagaikan permaisuri bila keluar berdua (^_^)

Apabila anak-anak ada sesuatu yang mereka ingini, kami akan 'approach' abah semasa abah tengah baca surat khabar. Hehe..sebabnya pada waktu itu abah akan sentiasa kata,"Ok" untuk setiap permintaan. Jika abah lupa untuk tunaikan, kami akan ingatkan abah yang abah dah bersetuju tadi. hehe..tapi abah sentiasa alert dan abah memang tidak mungkir janji dengan apa yang telah abah janjikan (^_^)

Abah, sangat rajin bawa anak-anak keluar berjalan. Cuti sekolah, weekend 'even' sekarang apabila anak-anak pulang bercuti ada sahaja aktivitinya. Semasa kami kecil, setiap weekend selalu juga kami keluar riadah bersama. Tempat yang abah paling suka bawa adalah 'Lake Garden' (berdekatan dengan parlimen). Jika tidak ke sana, kami diajar bermain tennis dan yang paling ana suka berbasikal di kawasan rumah (^_^).

Abah sememangnya sangat tegas jika anak-anaknya melewatkan solat. Dengar sahaja tapak kaki abah naik tangga ataupun dengar sahaja abah panggil nama, mula lintang-pukang anak-anak jadinya (^_^). Setiap hari sambil menunggu waktu isya' abah akan amalkan Surah Yaasin. Dengar sahaja abah baca "..kun fayakun" mulalah kami lari berlumba-lumba mendapatkan abah. Kami salam dan cium abah. Abah akan tiup ke muka kami sambil berdoa,"Cerdik anak abah .. (sambil disebut nama)". Sekarang persaingan semakin kurang sebab anak-anak mula melanjutkan pelajaran di tempat yang berbeza. Jika dulu abah 'outstation' anak-anak selalu rindu bacaan surah Yaasin daripada abah sekarang pun apabila study di luar negara akak selalu rindu nak dengar suara abah (^_^) Sayang abah! (^_^)

Mak & Abah

Tidak sabar ana nak pulang bercuti dan berjumpa mak abah (^_^) 'Parents' yang paling 'supporting' yang pernah ana kenali. Terima kasih mak & abah untuk segalanya (^_^) Terima kasih untuk doa kalian juga (^_^)V

"Dan Tuhanmu telah memerintahkan agar kamu jangan menyembah selain Dia
dan hendaklah bebuat baik kepada ibu bapa.
Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya
sampai berusia lanjut dalam pemeliharaanmu,
maka sekali-kali janganlah engkau mengatakan kepada keduanya
perkataan "ah" dan janganlah engkau membentak keduanya,
dan ucapkanlah kepada keduanya perkataan yang baik"

Surah Al-Isra' : Ayat 23



p/s Dapatkah antum meneka siapa 'ummi'? Post ini belum ada jawapannya (^_^) Tunggu~

7 comments:

  1. waa.. sangat touching le.. besh2... teringat balik kenangan manis, pahit, kelat masa kecik2 dulu.. huu..akak pasni cite la pasal adik adik pula..hehehe :P

    ReplyDelete
  2. assalammualaikum hambaNya.waduh2.mcm best je mak berlakon tuh,hehee..macam pernah dgr citer2 gini,hehe

    ReplyDelete
  3. Buat Najibah

    hehe..touching ye..nangeh ke nih?? (^_^)

    emm..betul2 teringat sume kenangan la..pahit, manis, kelat, masin, payau sume ade la kan..hehe

    InsyaAllah..nanti akk cite pasal adik2 la pule (^_^)

    ReplyDelete
  4. Buat Mukmin

    Wa'alaikum salam Warahmatullah Mukmin (^_^)
    hehe..macam familiar kan..emm agak2nya kat mane dgr tu? (^_^)

    ReplyDelete
  5. Buat Mukmin

    Hehe..kena rahsia lagi baru suspen..emm..ke dah x suspen dah? (^_^)

    ReplyDelete
  6. masa dh smkn hmpr bl tgk kiraan di atas tu,hehe..slmt pulang nnt!!!

    ReplyDelete

Daisypath Wedding Ticker